środa, 28 października 2015

Układanie jadłospisów dla rodziny



Dziś chciałam Wam napisać coś zupełnie innego, ale nazbierało się kilka Waszych próśb o napisanie indywidualnego jadłospisu dla Waszej rodziny. W związku z tym Napisze dokładnie to, co napisałam na FB.



„Często prosicie mnie o ułożenie jadłospisów na różne problemy zdrowotne, materialne, rodzinne. Na ten moment nie jestem dietetykiem i nie mam prawa układać Wam takich specjalistycznych jadłospisów. Przepraszam, ale nie mogę spełnić Waszych próśb. Jadłospisy, które publikuje na blogu, są to projekty dla naszej rodziny, oparte tylko i wyłącznie na moim doświadczeniu niepoparte wiedzą i fachowym wykształceniem. Owszem waham się nad specjalizowaniem się w kierunku dietetycznym, ale muszę odłożyć troszkę pieniędzy by zacząć się profesjonalnie dokształcać. Pozdrawiam cieplutko Wszystkich i przepraszam.”




Z łatwością możecie taki jadłospis stworzyć sami, na blogu zamieściłam już chyba około 60 propozycji, więc myślę, że można z nich ułożyć dla własnej rodziny taki np. 10 dniowy. Nie ma wtedy powtórek, że zawsze w poniedziałek np. jest kotlet mielony. Sama zaczynałam podobnie, wyszukując różne jadłospisy czy w Internecie czy też w książkach.  Na początku zebrałam dania, które lubi moja rodzina – zupy i propozycje dań drugich. Następnie wydrukowałam je i komponowałam jadłospisy dla naszej rodziny sugerując się tym, co posiadam w domu, na co mnie stać i ile będę miała w dany dzień czasu.  Układanie jadłospisów to nie jest żadna magia, no chyba, że dodatkowo musimy uwzględnić jadłospis dietetyczny to zaczyna być już trudniejsze.

Jak zacznę mieć uprawnienia do pisania konkretnych jadłospisów ze wskazaniem na problemy zdrowotne, dam Wam na pewno znać. Obecnie są to zestawy dań, które lubi i może jadać moja rodzina. W tej chwili mam ułożony jadłospis na kolejne 15 dni. Wczoraj zrobiłam zakupy ważniejszych produktów, więc muszę tylko dokupować drobiazgi w ciągu tych dwóch tygodni. Dzięki temu łatwiej mi zaplanować finanse. Obecnie robię zakupy, co dwa tygodnie. Warzywa takie jak kapusta biała, buraki, marchewka, mogą spokojnie czekać na swoją kolej. Ogórki kiszone, kapusta kiszona są u mnie w spiżarce z własnego wyrobu, mam trochę zamrożonych warzyw wraz z włoszczyzną. Więc spokojnie mogę robić rzadziej zakupy. Jabłka również kupuję rzadziej, nie jadamy obecnie już pomidorów, świeżych ogórków, sałatę mam jeszcze pod folią, sklepowej już nie kupuję. Czosnek i cebula znalazły się w zapasach, które robiłam na zimę.  Polecam kolejny raz planowanie jadłospisów, dużo łatwiej się dzięki temu funkcjonuje, na co dzień.  Wieczorem zerkam na kartkę i wiem, że muszę rozmrozić mięso na obiad lub kupić biały ser. Nie tracę czasu, oszczędzam pieniądze na przemyślane zakupy. Mogę coś przygotować wieczorem i dzięki temu na pewno na drugi dzień jest ciepły posiłek dla rodziny. 

5 komentarzy:

  1. U nas to funkcjonuje tak, że każde dziecko ma co jakiś czas tydzień "dyżuru" w kuchni. W niedzielę wieczorem razem z nim układamy jadłospis na tydzień. Nie mamy diet, więc są to dania na które ma ochotę - a także takie, które będzie chciało ze mną robić, i po którym będzie chciało sprzątać :-) Reszta rodziny stara się nie grymasić - oni będą mieli swój wybór w swoim tygodniu. Jak już mamy jadłospis, robimy listę zakupów i staram się, żebyśmy razem te zakupy zrobili i rozłożyli w spiżarce. To akurat często nie wychodzi. Czasem w pracy mam taki telefon: "Mama, pamiętaj o kiełbasie, bo dzisiaj barszcz".
    Planowanie zawsze ułatwia życie.

    OdpowiedzUsuń
  2. witam, chodziłam do szkoły gastronomicznej i zrobiłam specjalizacje dietetyka i cóż z tego, życie, finanse swoją drogą a zalecenia dietetyczne swoją drogą... od jakiegoś czasu choruje na cukrzycę insulinozależną typu 1 (taki mały skutek uboczny po ciąży) nie stać mnie na zalecenia dietetyczne dla mojej osoby, zresztą po co mam stosować sztuczne słodziki itp. skoro wystarczy zrezygnować z cukru:), zresztą wydaje mi się że napisała Pani prawdę, każdy kto ma trochę chęci sam możne stworzyć jadłospis dla swojej rodziny, trzeba tylko chcieć, sama miałam straszne opory przed siedzeniem przed kartką i zastanawianiem się co i jak podać, żeby było smaczne, pożywne i przede wszystkim tanie, a podkreślę że uwielbiam gotować, ale się zawzięłam i dzięki Pani blogowi zaczęłam pracować nad wydatkami i ostatnio po opłacenie wszystkim zobowiązań, rachunków zostało nam do przeżycia 450zł na cały miesiąc i dałam radę; ja, mąż i nasz synek 4,5letni wcale nie chodziliśmy głodni, wręcz przeciwnie, ponieważ menu było przemyślane i nie monotonne:) (podkreślę że mam zapasy w spiżarce oraz w zamrażarce mięsko z własnego chowu oraz świeże jajeczka kurze)
    dlatego trochę chęci i każdy da radę:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy wpis, dzięki wielkie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wysyłam Pani linka do artykułu, na który ostatnio natrafiłam...
    Tym bardziej podziwiam Pani styl. I chociaż osób niemarnujących jedzenia jest sporo, to jednak żal gdy widzi się takie marnowanie...

    http://metrowarszawa.gazeta.pl/metrowarszawa/1,141635,19110055,piec-godzin-jezdzilem-smieciarka-po-warszawie-i-grzebalem-w.html

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawy artykuł. To smutne ile jedzenia marnujemy, a z drugiej strony ludzie chodzą głodni. Ale to nie do uniknięcia jest. Niestety. Możemy tylko siebie pilnować jeśli przejmujemy się tą sprawą, i uwrażliwiać nasze dzieci.

    OdpowiedzUsuń

"Artykuł 216 Kodeksu karnego brzmi:
Kto znieważa inną osobę w jej obecności albo choćby pod jej nieobecność, lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do osoby tej dotarła, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności"
Nie godzę się na wulgarne zachowanie, krytykę dla krytyki bez konstruktywnej wypowiedzi i chamstwo. Proszę o nie przysyłanie ofert swoich produktów w komentarzach. Zwłaszcza dotyczy to stron z pożyczkami!! Komentarze o takiej treści nie będą publikowane. Przed dodaniem komentarza po raz pierwszy, proszę o przeczytanie strony "O mnie"